in

Petak 13-ti: Mistični dan straha i nesreće od srednjovjekovnih legendi do suvremenih vjerovanja

Praznovjerje vezano uz “petak 13.” jedno je od najpoznatijih i najraširenijih u svijetu. Mnogi ga smatraju simbolom nesreće, nevolja i loše karme.

Kako bismo razumjeli zašto se petak 13. smatra nesretnim danom, potrebno je pogledati dublje u povijest i kulturu. Kombinacija dva elementa- petka kao dana nesreće i broja 13, koji nosi negativne konotacije- stvorila je ovu simboliku.

Zašto baš taj dan?

Petak se u kršćanskoj tradiciji povezuje s razapećem Isusa Krista. Naime, prema Bibliji Isus je raspet na Veliki petak. Zbog toga se ovaj dan u kršćanskoj Europi stoljećima promatrao kao dan nesreće i velike žalosti.

12 apostola

Broj 13 ima dugu povijest simbolike loše sreće. U mnogim kulturama, pa tako i u europskim, broj 12 se smatrao brojem punine i savršenstva- 12 mjeseci u godini, 12 apostola, 12 sati na satu. S druge strane, broj 13 se smatrao viškom, nekom vrstom poremećaja tog reda. Povijesni primjeri uključuju nordijsku mitologiju, gdje je 13. gost na večeri u Valhali bio Loki, bog nevolje, koji je donio nesreću bogovima. Takve ideje o „prekobrojnom“ nesretnom gostu raširile su se diljem Europe i do danas su zadržale svoju snagu.

Petak 13. u Europi: primjeri praznovjerja

Praznovjerje o petku 13. rasprostranjeno je po cijeloj Europi, ali u različitim zemljama poprima različite oblike. U mnogim europskim državama ljudi izbjegavaju važne događaje ili odluke na taj dan. Vjenčanja, sklapanje ugovora, putovanja i operacije često se odgađaju zbog straha od nesreće. Postoje čak i arhitektonski primjeri praznovjerja. Tako se u nekim hotelima i zgradama diljem Europe izbjegava se označavanje 13. kata ili sobe brojem 13.

Prikaz Lokija, boga iz nordijske mitologije

U Italiji, broj 13 nije nužno nesretan- ovdje je broj 17 taj koji nosi lošu sreću. No, pod utjecajem globalne popularizacije petka 13., i Talijani su postali oprezni prema tom datumu. U Španjolskoj i Grčkoj petak 13. nije problem, ali zato se utorak 13. smatra izrazito nesretnim danom.

U Francuskoj postoji praznovjerje da će osoba koja jede za stolom s 12 ljudi, a ona je 13., donijeti nesreću grupi. Zanimljivo je da su francuski vladari u srednjem vijeku, poput kralja Filipa IV., igrali ključnu ulogu u oblikovanju mita o petku 13. Upravo je na petak, 13. listopada 1307., veliki broj vitezova templara bio uhićen i pogubljen pod njegovom zapovjedi.

Praznovjerje o petku 13. u Hrvatskoj

I u Hrvatskoj je petak 13. dan oko kojeg se plete mnogo praznovjerja. Posebno su snažna u ruralnim dijelovima zemlje. U nekim krajevima ljudi vjeruju da je na taj dan važno biti oprezan prilikom obavljanja poslova, pogotovo onih povezanih s kućom i imanjem. Postoji strah da rad na polju ili gradnji može donijeti nesreću. U nekim se slučajevima izbjegava započinjanje novih projekata, poput sadnje ili sjetve.

Progoni templara započeli su na petak 13.
Progoni templara započeli su na petak 13-esti.

Jedno od najpoznatijih praznovjerja je vezano uz putovanja. Mnogi stariji ljudi vjeruju da putovanje na petak 13. može donijeti nesreću ili čak izazvati nezgode. Zanimljivo je da su neki vozači skloni izbjegavanju dužih vožnji na taj dan. Ima i onih koji odgađaju važne liječničke preglede ili operacije, što je u skladu s globalnim obrascima ponašanja.

U Istri, primjerice, stariji su vjerovali da na petak 13. nije mudro stupati u brak ili dogovarati veće obiteljske proslave jer bi to moglo donijeti neslogu i nesreću u obitelj. Ova vjerovanja su u prošlosti imala velik utjecaj na zajednicu. Danas pak se više manifestiraju kroz osobne odabire i unutarnje osjećaje nelagode.

Moderna percepcija i utjecaj na društvo

Iako su praznovjerja u današnjem, modernom društvu sve rjeđa, petak 13. ostaje jedna od iznimki. Istraživanja pokazuju da i dalje veliki broj ljudi, čak i onih koji se ne smatraju praznovjernima, osjeća određenu nelagodu ili zabrinutost kad taj dan stigne. Ta nelagoda utječe na svakodnevne aktivnosti. Primjerice, neki zrakoplovni letovi imaju manji broj putnika, a određene tvrtke u Europi bilježe smanjenu aktivnost na petak 13.

Petak 13. i dalje nosi jak simbolički teret nesreće i straha, kako u Europi, tako i u Hrvatskoj. Iako praznovjerja koja ga okružuju gube na snazi u suvremenom svijetu, tradicija i dalje živi kroz male rituale i osobne odluke. Ovaj dan predstavlja spoj drevnih vjerovanja i moderne svijesti o tome koliko utjecaj simbola može oblikovati našu svakodnevicu, čak i u svijetu koji teži racionalnosti.

Petak 13. na filmu: Od praznovjerja do horor klasika

Osim u svakodnevnim strahovima i praznovjerjima, petak 13. postao je i inspiracija za brojne filmske uratke, od kojih je najpoznatiji horor serijal Friday the 13th. Ovaj kultni filmski niz, koji je započeo 1980. godine, usmjerio je pažnju šire javnosti na petak 13. Tako je pridonio stvaranju pop-kulturnog fenomena. Priča prati lik Jasona Voorheesa, maskiranog ubojice koji terorizira kamp Crystal Lake. Sama serija postala je sinonim za krvavi horor i strah koji se veže uz ovaj nesretni datum.

Film Petak 13. glavni protagonist
Film Petak 13. glavni protagonist

Iako se filmovi ne temelje na stvarnom povijesnom praznovjerju, uspjeli su dodatno popularizirati petak 13. kao dan straha i nesreće, posebno među mlađim generacijama. Zanimljivo je da su filmovi toliko utjecali na percepciju ovog datuma da mnogi ljudi, unatoč razumu, na petak 13. povezuju osjećaj napetosti upravo zbog filmskog horora.

Osim serijala Friday the 13th, brojni drugi filmovi i televizijske serije koriste petak 13. kao motiv za priče o zlim duhovima, nesrećama i nadnaravnom. Time su dodatno osnažili simboliku ovog datuma u modernoj kulturi.

Dan kad je biskup Strossmayer caru Franji Josipu rekao što ga ide ostaje poznat kao “Bjelovarska afera”

Frau aus Sebenico / Winckelmann & Söhne [prema crtežu Emila Lauffera

Pričalo se da su Mrna i Dobra iz Šibenika vještice- uhićene i mučene, priznale su i pobjegle biskupu